Drift og udvikling
Hvordan jeg hjælper botilbud med udvikling og trivsel
Skræddersyede løsninger til botilbud
Støtte, udvikling og trivsel
Botilbudskonsulenten hjælper botilbud med håndtering af udfordringer, skræddersyet kompetenceudvikling, strategisk sparring og grundig forberedelse til godkendelse, så både medarbejdere og borgere får styrket trivsel, læring, engagement og langsigtet handlekompetence i praksis.
Støtte og trivsel for borgerne
Samarbejde med socialtilsynet
Jeg har arbejdet i socialtilsynet i 11 år. Derfor ved jeg, hvad I med fordel kan have fokus på i samarbejdet med socialtilsynet.
Jeg kan derfor rådgive og indgå i konkrete opgaver omkring:
- Nygodkendelse af tilbud. Jeg hjælper med ansøgning og forberedelse til godkendelse af sociale tilbud og tilsyn.
- Forberedelse til tilsynsbesøg. Fokus på, at både dokumentation og faglige principper understøtter et professionelt og sammenhængende tilbud.
- Støtte til bestyrelse, ledelse og medarbejdere i dialogen med socialtilsynet, også i forbindelse med sanktioner.
Tør I vente? I følge den nye lovgivning kan der gå op til 3 år mellem tilsynsbesøgene. Det betyder også, at der kan gå nogen tid inden I bliver gjort opmærksomme på eventuelle udfordringer.
Botilbudskonsulenten kan lave et konkret kvalitetstjek af jeres tilbud med udgangspunkt i den gældende lovgivning i forhold til socialtilsynets besøg.
Botilbudskonsulenten tilbyder temadag i kvalitetsmodellen og hvordan I kan møde socialtilsynet ved et tilsynsbesøg.
Redskaber og faglig styrkelse
Kompetenceudvikling
Med udgangspunkt i jeres egne overvejelser og vores iagttagelser fra besøg hos jer, tilrettelægger vi konkret kompetenceudvikling med redskaber, I ser som mulige at implementere i den daglige pædagogiske praksis.
Det kan være redskaber, der styrker kommunikationen med borgerne uanset funktionsniveau, eller støtte til at opnå en ensartet forståelse af udfordringerne og mulige løsninger.
Uanset hvad er borgernes kommunikation og trivsel altid omdrejningspunktet.
Guidning i praksis og samarbejde
Sparring
Botilbudskonsulenten designer og faciliterer forløb, hvor I får støtte til at omsætte den konkrete viden til daglig pædagogisk praksis gennem opstilling af referenceramme og faglige principper.
Referencerammen består af det menneskesyn, I som tilbud ønsker at udtrykke, og det professionsberedskab og værdigrundlag, som igennem faglige principper om åbenhed, tydelighed, subjektsyn, udviklingssyn og helhedssyn skaber det fælles faglige grundlag for den pædagogiske adfærd i tilbuddet.
Forberedelse og styrkelse af tilbud
Udfordringer
I oplever udfordringer i forhold til støtten til en eller flere borgere. Det kan være, at I ikke er enige om, hvordan I øger borgernes muligheder for at være selv- og medbestemmende, at I møder udadreagerende eller selvskadende adfærd, og at I ikke har fælles holdning til, hvorledes borgernes udvikling og trivsel bedst understøttes.
Fokus på de aktuelle udfordringer kan være opstået på baggrund af jeres egne drøftelser, problematisk samarbejde med pårørende, en tilsynsrapport eller fordi I ikke har opnået positive resultater omkring borgernes daglige trivsel.
Botilbudskonsulenten kan støtte jer i at få opstillet en referencerammer, hvor værdier, handleberedskab og kompetencer danner rammen for den pædagogiske indsats.